Dowiedz się, jak zrealizować swój pomysł na projekt z pomocą Programu Regionalnego, znajdź dofinansowanie, które pomoże zrealizować Twój pomysł. Następnie znajdź dofinansowanie korzystając z wyszukiwarki lub przejrzyj ogłoszenia naborów. Tu możesz sprawdzić na jakim etapie jest Twój wniosek i pobrać wzory dokumentów potrzebnych przy realizacji projektu.
Jak skorzystać z Programu?
Wciąż słyszysz o projektach zrealizowanych dzięki Funduszom Europejskim? Masz znajomych, którzy dzięki nim rozwinęli firmę, dostali pracę lub odbyli szkolenie? Warto byś wiedział, że Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego na lata 2014-2020 dysponują budżetem w wysokości 291 250 000 euro. By dołączyć do grona korzystających ze środków europejskich nigdy nie jest za późno. Przejrzyj niżej zamieszczone informacje, aby znaleźć dofinansowanie odpowiednie dla Twoich potrzeb.
Kto może otrzymać dofinansowanie?
O możliwość dofinansowania projektu na obszarze ZIT WrOF mogą ubiegać się podmioty publiczne lub prywatne (z wyłączeniem osób fizycznych) określeni jako beneficjenci w Poddziałaniach skierowanych do ZIT WrOF. ZIT WrOF w latach 2014-2020 będzie wdrażał środki Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020 w ramach następujących osi priorytetowych:
- Przedsiębiorstwa i innowacje
- Technologie informacyjno-komunikacyjne
- Gospodarka niskoemisyjna
- Środowisko i zasoby
- Transport
- Infrastruktura spójności społecznej
- Infrastruktura edukacyjna
- Rynek pracy
- Włączenie społeczne
- Edukacja
W ramach działań wdrażanych przez ZIT WrOF finansowane są różnorodne projekty. W zależności od specyfiki danego rodzaju wsparcia, w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020 ,określono, kto dokładnie może z niego skorzystać
Na co można otrzymać dofinansowanie?
Z środków pochodzących z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020 można finansować różnorodne przedsięwzięcia w ramach ZIT WrOF. Dokładne informacje na temat wsparcia projektów zawiera Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych RPO WD 2014-2020. Istnieje możliwość uzyskania wsparcia na przedsięwzięcia z zakresu m.in.:
Oś Priorytetowa 1: Przedsiębiorstwa i innowacje:
- wsparcie dla przedsiębiorców chcących rozpocząć lub rozwinąć działalność badawczo-rozwojową (B+R);
- tworzenie i rozwój infrastruktury badawczo-rozwojowej (B+R) przedsiębiorstw;
- ukierunkowanie na rozwój i profesjonalizację oferty wsparcia proinnowacyjnego otoczenia biznesu (uzupełnienia infrastruktury B+R);
- przygotowanie terenów inwestycyjnych;
- wsparcie infrastruktury przeznaczonej dla przedsiębiorców (np. inkubatory przedsiębiorczości, parki biznesu);
- doradztwo dla MŚP;
- tworzenie nowych modeli biznesowych MŚP;
- zwiększenie międzynarodowej ekspansji MŚP poprzez wdrożenie nowych modeli biznesowych;
- wsparcie MŚP w zakresie ekspansji na rynki zewnętrzne;
- promocja oferty gospodarczej regionu na rynkach krajowych i międzynarodowych.
Oś Priorytetowa 2: Technologie informacyjno-komunikacyjne:
- rozwój e-usług publicznych;
- tworzenie otwartych zasobów publicznych.
Oś Priorytetowa 3: Gospodarka niskoemisyjna:
- zwiększenie efektywności energetycznej;
- wdrażanie strategii niskoemisyjnych.
Oś Priorytetowa 4: Środowisko i zasoby:
- projekty dotyczące budowy, rozbudowy, przebudowy i/lub modernizacji zbiorczych systemów odprowadzania oczyszczania ścieków komunalnych w aglomeracjach uwzględnionych w Krajowym Programie Oczyszczania Ścieków Komunalnych;
- ochrona, rozwój i udostępnianie zasobów dziedzictwa kulturowego;
- przystosowanie obiektów zabytkowych do pełnienia nowych funkcji (w szczególności do prowadzenia działalności kulturalnej i turystycznej);
- ochrona in-situ i ex-situ zagrożonych gatunków i siedlisk przyrodniczych na obszarach parków krajobrazowych i rezerwatów przyrody (w tym położonych na obszarach Natura 2000);
- przyczynianie się do czynnej ochrony przyrody i zachowania trwałości ekosystemów realizowane na terenie parków krajobrazowych i rezerwatów przyrody (w tym położonych na obszarach Natura 2000), także dotyczące niezbędnego dla ochrony przyrody wyposażenia;
- tworzenie centrów ochrony różnorodności biologicznej, przede wszystkim w oparciu o gatunki rodzime, np. banki genowe, parki, ogrody botaniczne;
- budowa i modernizacja niezbędnej infrastruktury (w tym zielonej infrastruktury) związanej z ochroną, przywróceniem właściwego stanu siedlisk przyrodniczych i gatunków (również na terenach chronionych);
- wykorzystanie i udostępnienie lokalnych zasobów przyrodniczych m.in. na cele turystyczne (np. tereny wypoczynkowe, ścieżki rowerowe, ścieżki konne) służące zmniejszaniu presji na obszary cenne przyrodniczo;
- przebudowa/ rozbudowa, doposażenie ośrodków edukacji ekologicznej;
- kampanie informacyjno-edukacyjne związane z ochroną środowiska (komplementarne i uzupełniające do kampanii ogólnopolskich, podejmowanych na poziomie krajowym);
- projekty związane z budową lub rozbudową systemów i urządzeń małej retencji;
- projekty dotyczące inwestycji przeciwpowodziowych oraz działania związane z zapobieganiem suszom, w tym:
- projekty dotyczące działań związanych z regulacją i odbudową cieków wodnych, a także ze zwiększeniem retencji wodnej np. poprzez budowę urządzeń piętrzących;
- budowa lub przebudowa zbiorników retencyjnych; budowa, przebudowa/rozbudowa systemu zabezpieczeń przeciwpowodziowych.
Oś Priorytetowa 5: Transport
- budowa i przebudowa dróg wojewódzkich w sieci TEN-T; wypełniające luki w sieci dróg pomiędzy ośrodkami wojewódzkimi, miastami niebędącymi stolicami województw (regionalnymi i subregionalnymi);
- inwestycje służące wyprowadzeniu ruchu tranzytowego z obszarów centralnych miast i miejscowości, polegające na budowie obwodnic lub obejść miejscowości w kategorii dróg wojewódzkich działania służące poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz jego przepustowości i sprawności, a także Inteligentne Systemy Transportowe;
- projekty dotyczące przebudowy, modernizacji, rewitalizacji, a także, w uzasadnionych przypadkach –budowy sieci kolejowej o znaczeniu regionalnym, doprowadzające ruch w kierunku sieci TENT.
Oś Priorytetowa 6: Infrastruktura spójności społecznej:
- budowa, remont, przebudowa, rozbudowa, nadbudowa, wyposażenie infrastruktury społecznej powiązanej z procesem integracji społecznej, aktywizacji społeczno-zawodowej i deinstytucjonalizacji usług;
- zmiana sposobu użytkowania, budowa, remont, przebudowa, rozbudowa, wyposażenie budynków infrastruktury: domów pomocy społecznej, placówek prowadzonych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku;
- budowa, remont, przebudowa, rozbudowa, wyposażenie, modernizacja oraz adaptacja infrastruktury prowadzonej przez podmioty opieki nad dziećmi do 3 roku życia (np. żłobki, kluby malucha);
- remont, przebudowa i wyposażenie infrastruktury zdegradowanych budynków w celu ich adaptacji na mieszkania chronione, wspomagane i treningowe, skierowane w szczególności dla osób opuszczających pieczę zastępczą, zakłady poprawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze;
- remont, przebudowa i wyposażenie infrastruktury zdegradowanych budynków w celu ich adaptacji na mieszkania socjalne;
- remont, przebudowa, rozbudowa, adaptacja, wyposażenie istniejących zdegradowanych budynków, obiektów, zagospodarowanie terenów i przestrzeni (np. monitoring miejski lub dostosowanie przestrzeni do potrzeb osób niepełnosprawnych) w celu przywrócenia lub nadania im nowych funkcji społecznych, kulturalnych, gospodarczych, edukacyjnych lub rekreacyjnych;
- remont, odnowa części wspólnych wielorodzinnych budynków mieszkalnych (nie ma możliwości budowy nowych obiektów);
- inwestycje w tzw. drogi lokalne (gminne i powiatowe) wraz z infrastrukturą towarzyszącą;
Oś priorytetowa 7: Infrastruktura edukacyjna:
- przedsięwzięcia z zakresu tworzenia nowych miejsc dla dzieci w wieku przedszkolnym i wypełniania luki w dostępie do tego typu usług realizowane poprzez przebudowę, rozbudowę, adaptację, budowę (w tym także zakupu wyposażenia) budynków przedszkolnych oraz innych form wychowania przedszkolnego;
- przedsięwzięcia z zakresu tworzenia nowych miejsc dla dzieci w wieku przedszkolnym i wypełniania luki w dostępie do tego typu usług realizowane poprzez zakup wyposażenia do budynków przedszkolnych oraz innych form wychowania przedszkolnego;
- przedsięwzięcia prowadzące bezpośrednio do poprawy warunków nauczania zwłaszcza w zakresie zajęć matematyczno-przyrodniczych i cyfrowych realizowane poprzez przebudowę, rozbudowę, adaptację lub budowę (w tym także zakup wyposażenia) szkół i placówek,
- przedsięwzięcia z zakresu wyposażenia w nowoczesny sprzęt i materiały dydaktyczne pracowni, zwłaszcza matematyczno-przyrodniczych i cyfrowych,
- przedsięwzięcia z zakresu wyposażenia w sprzęt specjalistyczny i pomoce dydaktyczne do wspomagania rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, np. uczniów niepełnosprawnych, uczniów szczególnie uzdolnionych w szkołach podstawowych i gimnazjalnych,
- przedsięwzięcia ukierunkowane na wspieranie ukierunkowanych branżowo centrów kształcenia zawodowego oraz tworzenie w szkołach zawodowych warunków zbliżonych do rzeczywistego środowiska pracy zawodowej pod kątem wyposażenia, doposażenie warsztatów, pracowni itp.
- przedsięwzięcia z zakresu budowy nowych obiektów służących praktycznej nauce zawodu.
Oś priorytetowa 8: Rynek pracy:
- aktywizacja zawodowa osób opiekujących się dziećmi w wieku do lat 3 poprzez tworzenie i rozwijanie miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 oraz pokrywanie kosztów opieki w tym:
- tworzenie nowych miejsc opieki nad dziećmi do lat 3, w tym dostosowanych do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami;
- dostosowanie miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami;
- sfinansowanie kosztów usług bieżącej opieki nad dziećmi lub wynagrodzenia dziennego opiekuna lub niani;
- sfinansowanie kosztów przeszkolenia zawodowego dziennego opiekuna;
- aktywizacja zawodowa opiekunów dzieci do lat 3 (realizowana wyłącznie jako element projektu z zakresu sfinansowania kosztów usług bieżącej opieki nad dziećmi lub wynagrodzenia dziennego opiekuna lub niani).
Oś priorytetowa 9: Włączenie społeczne
- projekty na rzecz integracji społeczno-zawodowej z elementami usług specjalistycznego poradnictwa (prawnego, rodzinnego, psychologicznego) dla osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, ich rodzin oraz osób z ich otoczenia w celu poprawy ich sytuacji społeczno-zawodowej,
- projekty na rzecz integracji społeczno-zawodowej z elementami usług specjalistycznego poradnictwa (prawnego, rodzinnego, psychologicznego) dla osób przebywających w Zakładach Poprawczych, Schroniskach dla Nieletnich, Ośrodkach Kuratorskich, Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych, Młodzieżowych Ośrodkach Socjoterapii i ich rodzin,
- wsparcie służące poprawie dostępu do usług reintegracji zawodowej i społecznej realizowanych przez podmioty, o których mowa w ustawie o zatrudnieniu socjalnym (tj. Centra Integracji Społecznej (CIS), Kluby Integracji Społecznej (KIS) poprzez stworzenie nowych miejsc reintegracji społecznej i zawodowej
- wsparcie dla zatrudnienia i usług rehabilitacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnościami;
- usługi asystenckie i opiekuńcze nad osobami niesamodzielnymi świadczone w lokalnej społeczności
- usługi wsparcia rodziny i pieczy zastępczej
- tworzenie miejsc w nowo tworzonych lub istniejących mieszkaniach wspomaganych dla osób lub rodzin zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym;
- tworzenie miejsc krótkookresowego pobytu w mieszkaniach wspomaganych w formie mieszkań wspieranych.
Oś priorytetowa 10: Edukacja
- uruchamianie nowych miejsc w tym dostosowanych do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami w istniejących lub nowych ośrodkach edukacji przedszkolnej, m.in. specjalnych i integracyjnych oraz uruchomienie nowych miejsc alternatywnych form opieki nad dziećmi w wieku przedszkolnym,
- dodatkowe zajęcia edukacyjne i specjalistyczne mające na celu rozwój dzieci na wczesnym etapie edukacji, poprzez rozszerzenie oferty ośrodka wychowania przedszkolnego o dodatkowe zajęcia zwiększające szanse edukacyjne dzieci oraz wyrównujące zdiagnozowane deficyty;
- doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli ośrodków wychowania przedszkolnego, niezbędnych do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, w tym z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności w zakresie współpracy nauczycieli z rodzicami, w tym radzenia sobie w sytuacjach trudnych;
- kształtowanie kompetencji kluczowych na rynku pracy, wsparcie nauki języków obcych, nauk matematyczno-przyrodniczych i TIK (ICT) oraz właściwych postaw: kreatywności, innowacyjność, pracy zespołowej;
- tworzenie w szkołach warunków do nauczania eksperymentalnego;
- realizacja programów pomocy stypendialnej dla uczniów szczególnie uzdolnionych w zakresie przedmiotów przyrodniczych, informatycznych, języków obcych, matematyki lub przedsiębiorczości, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (m.in. uczniowie z niepełnosprawnościami, uczniowie zagrożeni przedwczesnym kończeniem nauki);
- wsparcie w zakresie indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym wsparcie ucznia młodszego przy jego przechodzeniu na kolejny etap kształcenia;
- doradztwo i opieka psychologiczno-pedagogiczna, dla uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych (m.in. uczniowie z niepełnosprawnościami, uczniowie uzdolnieni, zagrożeni przedwczesnym kończeniem nauki);
- rozszerzenie oferty szkół o zagadnienia związane z poradnictwem i doradztwem edukacyjno-zawodowym, szkolenie, doradztwo oraz inne formy podwyższania kwalifikacji dla nauczycieli i pracowników pedagogicznych pod kątem kompetencji kluczowych uczniów niezbędnych do poruszania się po rynku pracy (TIK, matematyczno-przyrodniczych, języki obce), nauczania eksperymentalnego, właściwych postaw uczniów (m.in. kreatywności, innowacyjności, pracy zespołowej) oraz metod zindywidualizowanego podejścia do ucznia;
- szkolenie, doradztwo oraz inne formy podwyższania kwalifikacji dla nauczycieli i pracowników pedagogicznych pod kątem wykorzystania narzędzi wspierających pomoc psychologiczno-pedagogiczną na każdym etapie edukacyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki ucznia o szczególnych potrzebach edukacyjnych (m.in. uczniów z niepełnosprawnościami, uczniów uzdolnionych, zagrożonych przedwczesnym kończeniem nauki);
- organizacja praktycznych form nauczania – staże, praktyki zawodowe;
- uruchamianie i dostosowywanie kształcenia i szkolenia w zawodach, na które występuje potwierdzone zapotrzebowanie rynku;
- działania przyczyniające się do zwiększonego i pełnego udziału młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych, poprzez pomoc stypendialną dla uczniów szczególnie uzdolnionych w zakresie przedmiotów zawodowych;
- doradztwo edukacyjno-zawodowe, uwzględniające potrzeby uczniów i dorosłych uczących się na różnych poziomach edukacyjnych i w różnych typach szkół i placówek;
- przygotowanie szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe do pełnienia funkcji wyspecjalizowanych ośrodków kształcenia i szkolenia oraz wsparcie ich w zakresie poradnictwa i informacji zawodowej pod potrzeby regionalnego i lokalnego rynku pracy;
- kształcenie w formach pozaszkolnych osób dorosłych umożliwiających podniesienie kwalifikacji zawodowych, zainteresowanych kształceniem z własnej inicjatywy oraz doradztwo edukacyjno-zawodowe dla osób dorosłych;
- organizacja tradycyjnych pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego (m.in. kwalifikacyjnych kursów zawodowych i kursów umiejętności zawodowych) we współpracy z pracodawcami;
- szkolenia, doradztwo oraz inne formy podwyższania kwalifikacji dla nauczycieli zawodu oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu we współpracy z uczelniami i rynkiem pracy (np. staże nauczycieli w przedsiębiorstwach);
- szkolenia, doradztwo oraz inne formy podwyższania kwalifikacji dla nauczycieli zawodu oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu pod kątem kształcenia umiejętności interpersonalnych i społecznych, korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych;
- wykorzystanie metod eksperymentu naukowego w edukacji, a także zapewnienie metod zindywidualizowanego podejścia do ucznia.
Jakie mogą być formy wsparcia?
Potencjalni wnioskodawcy w zakresie projektów realizowanych w ramach ZIT WrOF będą mogli ubiegać się o otrzymanie bezzwrotnej dotacji. Należy pamiętać, że wsparcie nie zawsze oznacza otrzymanie bezzwrotnej dotacji, może ono przyjąć inną formę, w tym najczęściej:
- kredytu lub pożyczki udzielanej na preferencyjnych warunkach;
- bonu na innowacje ukierunkowanego na zwiększenie aktywności innowacyjnej mikro, małych i średnich przedsiębiorstw;
- profesjonalnych usług proinnowacyjnych świadczonych przez Instytucje Otoczenia Biznesu dla przedsiębiorstw;
- udostępnienia powierzchni biurowo – laboratoryjnej na korzystnych warunkach;
- konferencji czy warsztatów pomagających nawiązać kontakty przedsiębiorcom i naukowcom;
- stypendiów, staży oraz innych form wsparcia ułatwiających podejmowanie zatrudnienia osobom z problemami na rynku pracy.
Jak się starać o dofinansowanie?
Zidentyfikuj potrzeby
Czy masz już plan, na realizację którego potrzebujesz unijnych pieniędzy? Pamiętaj, wertowanie opisów programów w celu znalezienia inspiracji nie jest dobrym pomysłem. Doświadczenia z realizacji wcześniejszych projektów pokazują, że największe szanse na sukces mają przedsięwzięcia wynikające z konkretnych potrzeb beneficjenta, wpisujące się w jego działalność, bazujące na jego wiedzy i doświadczeniu.
Znajdź właściwe źródło finansowania
Po określeniu swoich potrzeb poszukaj źródła ich finansowania. Środki finansowe, o które możesz się ubiegać w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego (ZIT WrOF) stanowią część budżetu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020 (RPO WD 2014-2020) Na budżet RPO WD 2014-2020 składają się zarówno środki Europejskiego Funduszu Społecznego, jak i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Zarówno typy projektów, przykładowi beneficjenci oraz zasady wdrażania muszą być zgodne z zasadami określonymi w RPO WD 2014-2020 oraz Strategią ZIT WrOF (PDF 5MB)
Warto pamiętać, że we wstępnym określeniu programu odpowiedniego dla Twoich potrzeb pomocna będzie wyszukiwarka dotacji. Odpowiadając na kilka pytań dotyczących reprezentowanego przez Ciebie podmiotu, miejsca realizacji projektu i jego dziedziny, dowiesz się, z którego programu prawdopodobnie będziesz mógł się ubiegać o pomoc unijną. Możesz również skontaktować się z Punktem Informacyjnym Funduszy Europejskich (najlepiej zlokalizowanym w miejscowości najbliższej realizacji Twojego projektu) – wykwalifikowany konsultant udzieli Ci tam bezpłatnej porady na temat możliwych źródeł finansowania. Adres i numer telefonu do Punktu znajdziesz pod linkiem: http://rpo.dolnyslask.pl/o-projekcie/punkty-informacyjne-3/
Pamiętaj, że projekty, które otrzymały dofinansowanie z programu regionalnego, nie mogą już być finansowane z programu krajowego!!
Myśl projektowo
Z Funduszy Europejskich nie wspiera się działalności bieżącej, ale konkretne projekty. Zgodnie z definicją, projekt jest złożonym działaniem o charakterze jednorazowym, podejmowanym dla osiągnięcia z góry określonych celów. Każdy projekt musi mieć szczegółowo określone terminy realizacji nie tylko całości, ale każdego wykonywanego w nim zadania.
Przeanalizuj zatem formularze wniosków i dokumenty dla ubiegających się o wsparcie i instrukcje ich wypełniania. Najważniejsze dokumenty z jakimi musisz się zapoznać to:
- Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego 2014 – 2020 (RPO WD 2014 – 2020)
- Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych RPO WD 2014 – 2020 (SZOOP RPO WD 2014 – 2020)
- Kryteria wyboru projektów w ramach RPO WD 2014 – 2020
- Wytyczne dla Wnioskodawców w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020
Zapoznaj się z opisem programu, który został zidentyfikowany jako możliwe źródło finansowania. Upewnij się, że Twój projekt spełnia wszystkie warunki, wpisuje się w cele programu i postaraj się dowieść tego we wniosku o dofinansowanie. Poznaj obowiązki związane z realizacją projektów objętych wsparciem z Funduszy Europejskich – ponieważ będziesz wykorzystywał pieniądze publiczne, konieczne jest prowadzenie szczegółowej dokumentacji i przestrzeganie procedur określonych dla wybranego rodzaju wsparcia.
Śledź harmonogramy naborów wniosków
Wnioski o wsparcie w ramach ZIT WrOF z Regionalnego Programu Operacyjnego składa się w ściśle określonych terminach, biorąc udział w konkursach naborów wniosków. Harmonogram naboru wniosków wniosków o dofinansowanie RPO WD 2014-2020 jest planem naborów na dany rok kalendarzowy publikowanym pod koniec każdego roku. Harmonogram zawiera informacje m.in. na temat typów projektów jakie mogą otrzymać dofinansowanie czy też orientacyjną kwotę dofinansowania w poszczególnych konkursach.
W uzasadnionych przypadkach (np. wyczerpanie środków przeznaczonych na dane działanie, brak odpowiednich dokumentów krajowych) niektóre zaplanowane w harmonogramie konkursy mogą się nie odbyć lub ulec przesunięciu w czasie. Warto pamiętać, że Harmonogram naboru wniosków jest aktualizowany w trakcie roku.
Śledź ogłoszenia o konkursie
Pomiędzy datą otwarcia a datą zamknięcia naboru wniosków o dofinansowanie projektów zachowany jest co najmniej 30 – dniowy termin.
Po ogłoszeniu naboru przez właściwą instytucję zweryfikuj raz jeszcze swój projekt i dostosuj go do wymagań konkretnego konkursu.
Ogłoszenie o konkursie wraz z Regulaminem Konkursu zawiera następujące informacje:
- rodzaj projektów podlegających dofinansowaniu;
- rodzaj podmiotów, które mogą ubiegać się o dofinansowanie;
- kwotę środków przeznaczonych na dofinansowanie projektów;
- poziom dofinansowania projektów;
- maksymalną kwotę dofinansowania projektu, jeśli została ustalona;
- kryteria wyboru projektów;
- termin rozstrzygnięcia konkursu;
- wzór wniosku o dofinansowanie projektu;
- termin, miejsce i sposób składania wniosków o dofinansowanie projektu;
- wzór umowy o dofinansowanie projektu;
- informację o środkach odwoławczych przysługujących Wnioskodawcy.
Wypełnianie wniosku
Wypełnianie samego wniosku przebiega analogicznie dla wszystkich projektów. Wzory wniosków oraz formularze wymaganych załączników dla naborów w ramach ZIT WrOF dostępne są na naszej stronie internetowej oraz na stronie konkretnego ogłoszenia o naborze.
Znaleźć tam można również szczegółowe wytyczne wypełniania wniosków i załączników. Ważne jest wypełnienie wszystkich rubryk, dopilnowanie poprawności obliczeń, przygotowanie wymaganych załączników w wymaganej formie i liczbie itp.
Wypełniony wniosek musisz dostarczyć w wyznaczonym terminie do instytucji wskazanej w regulaminie danego konkursu.
Instrukcja Wypełniania Wniosku (PDF 2MB)
Podpisanie umowy
Jeżeli zostanie Ci przyznana dotacja na realizację Twojego projektu, będziesz mógł śmiało stwierdzić, że dotarłeś na linię…. Startu. Formalnym przypieczętowaniem decyzji o przyznanym Ci wsparciu jest umowa. Określa ona zasady, na jakich przyznano Ci środki oraz podstawowe obowiązki związane z realizacją projektu i jego rozliczeniem. Przed podpisaniem umowy musisz zgromadzić wymagane załączniki. Najczęściej wymagane są: aktualny wpis do ewidencji działalności gospodarczej lub Krajowego Rejestru Sądowego, zaświadczenia o niezaleganiu w opłatach podatków i składek ZUS, zaświadczenie o niekaralności, a także dokumenty specyficzne dla twojego projektu. Zanim podpiszesz umowę, musisz też zaktualizować harmonogram realizacji Twojego projektu.
Realizuj projekt
Teraz czeka Cię najtrudniejsze zadanie, czyli realizacja i rozliczenie projektu. Projekt musisz realizować zgodnie z założeniami przedstawionymi we wniosku oraz przestrzegając podstawowych obowiązków beneficjenta. Jeśli popełnisz błędy w tym momencie możesz utracić część, a nawet całość dofinansowania.
Zamknięcie i rozliczenie projektu rozpoczyna okres jego trwałości – to czas, w którym musisz utrzymać zakładane efekty projektu, np. zakupione maszyny i urządzenia, poziom zatrudnienia itp. Długość okresu trwałości zależy od tego, jaki podmiot reprezentujesz. Dla przykładu jeżeli jest to mikro, mała lub średnia firma wynosi on 3 lata. W pozostałych przypadkach jest to 5 lat.